تبلیغات
سایت رسمی روستای انبارک - پرسش و پاسخ
 
  ::  

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

درباره سایت


سایت رسمی روستای انبارک
این سایت مربوط به روستای انبارک از توابع شهر اهرم (شهرستان تنگستان) در استان بوشهر قرار دارد.

مدیر سایت : محمدعلی نعمتی
نویسندگان
تصاویر فانتزی
حدیث
دانستنی ها

فروشگاه اینترنتی
بسم الله الرحمن الرحیم

پرسش و پاسخ هایی در رابطه با شورا و دهیاری


آیا شورای اسلامی روستا می تواند بدون رعایت مراحل ذكر شده در ماده ی 53 آیین نامه اجرایی، تشكیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه ی انتخاب دهیار( مصوب 1378/1/11)، دهیار را عزل كند؟


مطابق تبصره ذیل بند ( م ) ماده ی 67 قانون تشكیلات وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی كشوروانتخاب شهردارن مصورت 1375 و اصلاحات بعدی آن، عزل دهیار با رأی اكثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین نامه ی مربوط انجام می شود.    بنابراین چنانچه یك یا چند نفر از اعضای شورای اسلامی روستا به هر دلیلی ( از جمله اختلافات خانوادگی و خویشاوندی كه ممكن است موجب اخلال در اداره ی روستا شود) به عملكرد یا عملیات دهیاری اعتراض یا ایرادی داشته باشند. باید طبق ماده ی 52 آیین نامه اجرایی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه ی انتخاب دهیار، اقدام كنند. عزل دهیار بدون رعایت آیین نامه مذكور ممكن نیست و مغایرت دارد.

 

·         آیا پیشنهاد های شورای اسلامی روستا به مقامات و مسؤولان ذیربط برای رفع كمبودها و مشكلات بر اساس بند ب ماده ی 68 اصلاحی 82/7/6 باید در قالب مصوبه شورا باشد یا پیشنهاد عادی؟

·         آنچه از مفهوم بند ب ماده ی 68 استنباط می شود، ارائه پیشنهاد به مقامات و مسئولان ذی ربط در قالب مكاتبات عادی منتها از طرف شورای اسلامی روستاست و نیازی به استفاده از ساز و كار تصویب مصوبات شورا و ارئه درخواست و پیشنهاد به صورت مصوبه نیست. بند ب ماده ی 68 ك در اصطلاحات 82/7/6 نیز اضافه شده است. صریحا به ارائه پیشنهاد اشاره كرده و بدیهی است كه ارائه پیشنهاد به معنای لزوم مصوب كردن پیشنهاد نیست. با این حال چنین پیشنهاد هایی باید با توافق اعضای شورا و در قالب مكاتبات اداری و از طریق رئیس شورای اسلامی روستا یا نایب رئیس – درصورت نبود رئیس – باشد. مقامات دولتی نیز مكلف شده اند ظرف مدت حداكثر دو ماه پاسخ پیشنهاد و مكاتبه ی شورا را بدهند ودر صورت عدم ارائه ی پاسخ شورا حق دارد موضوع را برای پیگیری قانونی به اطلاع مقامات مافوق دستگاه مرتبط برساند.

 

 

آیا عضو شورای اسلامی روستا می تواند همزمان با عضویت در شورا مسؤول امور مالی دهیاری باشد؟

براساس ماده ی 41 آیین نامه مالی دهیاری ها مسؤول امور مالی ( ذیحساب دهیاری) بنا به پیشنهاد دهیار و تأیید شورای اسلامی روستا منصوب می شود و به اتفاق دهیار در قبال كلیه اقدامات مالی وی دارای مسؤولیت مشترك است. اگر به مفاد ماده 68 قانون اصلاح قانون شوراها مصوب 1382/7/6 در تعیین وظایف شورای اسلامی روستا دقت كنیم. تمامی وظایف و اختیارات بیان شده برای شورای روستا وجه ای [= رخساره ای] نظارتی دارند و به كرات اعضای شورای اسلامی از دخالت در امر اجرا منع شده اند. بدیهی است واگذاری مسؤولیت امور مالی دهیاری به عضو شورای اسلامی روستا به معنای تداخل وظایف نظارت و اجرا و از بین رفت فلسفه وجودی نهاد ناظری به نام شوراست. قانونگذار با درك این واقعیت – یعنی جنبه ی نظارتی عملكرد و وظایف شوراهای اسلامی – در ماده ی 74 اصلاحی قانون شورا به صراحت بیان می دارد: « شوراهای موضوع این قانون یا هر یك از اعضای آنها حق ندارند در نصب و عزل كاركنان دهیاری ها، شهرداری ها و یا شركت ها و مؤسسات وابسته به آنها دخالت كنند یا به آنها دستور بدهند و واگذاری مسؤولیت اجرایی، عضویت هیئت مدیره و مدیریت عامل به اعضای شوراهای مذكور در دهیاری ها، شهرداری ها، شركت ها و سازمانهای تابعه ممنوع است». تبصره ی ماده ی 74 نیز اشعار می دارد: « اعضای شوراهای مذكور و بستگان درجه یك آنها به هیچ عنوان حق انجام معامله با دهیاری، شهرداری، سازمان ها و شركت های وابسته به آن را نخواهد داشت و انعقاد هر نوع قرارداد با آنها ممنوع است

 

بركناری دهیار چگونه و تحت چه شرایط امكان پذیر است؟

بر اساس تبصره ی ذیل بنده م ماده ی 68 قانون تشكیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مصوب 1375، شورای اسلامی روستا می تواند دهیار را با اكثریت آرا، بر اساس آیین نامه مرتبط، از مقام خود بركنار و برای صدور حكم عزل به بخشدار معرفی كند، ماده 54 آیین نامه ی اجرایی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه ی انتخاب دهیار مصوب 1378 شرایط پایان یافتن خدمت دهیار و بر كناری وی را بیان داشته است دربند 4 ماده ی 54 به عزل دهیار با رعایت مقررات مرتبط اشاره شده است كه به نظر همان شرایط مربوط به نحوه ی استیضاح بیان شده در ماده ی 55 همین آیین نامه است. یعنی شورا باید در صورت اعتراض به عملكرد دهیار یا دهیاری موارد را ابتدا تذكر دهد و در صورت عدم رعایت با تشكیل جلسه توضیحات كتبی و شفاهی دهیار را دریافت كند و درصورت قانع نشدن نسبت به بركناری وی اقدام كند عزل دهیار باید با رأی اكثریت محقق اعضا باشد یعنی رأی نصف به علاوه یك اعضای شورای اسلامی روستا برای بركناری دهیار ضروری است.

 

آیا شورای اسلامی روستا می تواند با تصویب خود مبالغی را به اشخاص حقیقی یا حقوقی كمك كند در حالی كه چنین اعتباراتی در بودجه ی دهیاری پیش بینی نشده است؟

بر اساس بند 22 ماده ی 10 اساسنامه، تشكیلات و سازمان دهیاری ها مصوب 1380/11/21 یكی از وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری با رعایت قوانین و مقررات اهدا وقبول اعانات و هدایا به نام روستا و با تصویب شوراست.این مقرره دارای چند وصف و ویژگی اساسی است. اولا اینكه اهدا و قبول هدایا و امانات حتما باید با پیشنهاد دهیار باشد و شورای اسلامی روستا نمی تواند بدون اینكه پیشنهادی از دهیاری در این مورد واصل شده باشد، نسبت به تصویب و ابلاغ مصوبات مربوط به كمك و اعانه اقدام كند. ثانیا اینكه چنین پیشنهادهایی حتما باید با رعایت قوانین و مقررات باشد؛ یعنی اعتبار لازم برای این موضوع در بودجه ی سالانه دهیاری و در سرفصل های آن پیش بینی شده باشد و این موضوع نباید توازن بودجه ی دهیاری را به هم بریزد. اهدای این هدایا و یا قبول كمك ها حتما باید به نام روستا و همسو با مصالح و منافع روستا باشد.

آیا دهیار می تواند ابتدا اقدامی را انجام بدهد و سپس از شورا تقاضای مجوز كند؟

اقداماتی كه دهیار در حیطه ی وظایف خود در روستا انجام می دهد به دو دسته تقسیم می شوند: یك دسته از اقدامات دهیار در چارچوب وظایف قانونی و در حدود بودجه مصوب سالانه بدون نیاز به مصوبه ی شورا انجام می شود، كه این اقدامات با توجه به اساسنامه دهیاری ها و آیین نامه مالی و معاملاتی و سایر مقررات مشخص هستند؛ اما برخی از اقدامات دهیار قبل از انجام حتما نیاز به مجوز و مصوبه شورای اسلامی دارند و دهیار مكلف است قبل از انجام و اجرای طرح حتما مجوز شورا را دریافت دارد. به طور مثال اجرای وظایف مقرر در بندهای 21 و 22 ماده ی 10 اساسنامه دهیار ها یعنی برآورد و تنظیم و اجرای بودجه سالیانه ی دهیاری و اهدا وقبول اعانات و هدایا حتما نیاز به مصوبه شورای اسلامی روستا دارد و دهیار نمی‌تواند بدون تصویب شورا هدایایی را بپذیرد یا اهدا كند، اما وظایفی چون پرداخت حقوق ماهانه كارمندان دهیاری یا انتخاب و عزل كارمندان به مشاغل مشخص و سایر امور اداری نیازی به مصوبه شورا ندارد و اساسا شورا حق دخالت در این امور را ندارد.

آیا شوراهای اسلامی روستا می توانند بدون اطلاع دهیاری طرحی را به تصویب برسانند و سپس اعتبار آن را از دهیاری درخواست كنند؟

بر اساس ماده ی 29 آیین نامه مالی دهیاری ها بودجه ی سالیانه ی دهیاری عبارت است از یك برنامه ی جامع مالی كه در آن كلیه ی خدمات و فعالیت ها و اقداماتی كه باید در سال مالی انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه ی انجام آن پیش بینی می شود و پس از تصویب شورای اسلامی روستا اجرا شدنی است. با این تعریف و با نگرش بر سایر مقررات حاكم بر وضعیت مالی وحقوقی دهیاری ها مشخص است كه تصویب و اجرای هر گونه طرح، چنانچه لازم باشد منابع آن از اعتبارات دهیاری تأمین شود، باید در قالب بودجه ی سالیانه دهیاری و پس از تأمین اعتبار لازم باشد. تحمیل هر گونه هزینه ای بر دهیاری خارج از بودجه مصوب محمل حقوقی ندارد.

 

آیا شورای اسلامی روستا نیز می تواند با افتتاح حساب جداگانه عوارض وصولی را به حساب خود واریز كند؟

در مورد واریز عوارض وصولی به حساب مربوط ، بدیهی است كه عوارض مذكور باید پس از وصول به حساب بانكی دهیاری واریز شود تا با رعایت ماده ی 37آیین نامه اجرایی امور مالی شورای اسلامی روستا در قالب بودجه به مصرف مشخص خود برسد. ماده ی 37 آیین نامه اشعار می دارد: « تمامی درآمدها اعم از كمك های بلاعوض مردم و عوارض دریافتی از اهالی در صورت تخصیص كمك های دولت برای اجرای برنامه های عمرانی و سایر ردیف های دریافتی باید برطبق برنامه هایی كه قبلا به صورت بودجه ی سالانه و در قالب طرحهای عمرانی و یا مصارف جاری به تصویب شورا و تأیید شورای اسلامی بخش رسیده است با رعایت قوانین و مقررات به مصرف عمران و آبادانی روستا برسد». البته شوراهای اسلامی روستا نیز حساب بانكی جداگانه دارند كه براساس بودجه ی مصوب شوراو دریافت ها و پرداخت های شورای اسلامی روستا ازطریق آن حساب صورت می گیرد.

 

اموال منقول و غیر منقول در اختیار شورای اسلامی روستا متعلق به كیست و نقل وانتقال آنها چگونه است؟

براساس ماده ی 44 آیین نامه ی اجرایی تشكیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه ی انتخاب دهیار مصوب 1378/11/11، خرید یا فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره ی مكان های لازم برای شورا و دهیاری و كرایه دادن اماكن متعلق به دهیاری با تصویب دو سوم كل اعضای شورا وطی ضوابط قانونی اجرا شدنی است؛ و خرید وفروش اموال غیرمنقول شورا ودهیاری علاوه بر تصویب دو سوم اعضای شورای اسلامی روستا وطی مراحل قانونی، باید به توافق شورای اسلامی بخش صورت گیرد. تبصره ی ماده ی مذكور نیز صراحت دارد كه عواید حاصل از فروش و اجاره دارایی های دهیاری باید به محض دریافت به حساب بانكی دهیاری واریز شود. ماده ی 43 آیین نامه نیز مقرر می دارد: « تمام اموال دهیاری – اعم از منقول و غیرمنقول – به ترتیب تحویل اعضای شورا ودهیاری است و اعضای شورا و دهیار در مقابل حفظ و نگهداری آن مسؤولند.» پس با توجه به مقررات موجود می توان نتیجه گرفت كه اموال منقول و غیرمنقول در اختیار شورای اسلامی روستا متعلق به دهیاری است واساسا دهیاری مؤظف است نیازهای مالی و تداركاتی شورای اسلامی روستا را تأمین كند. ماده ی 46 آیین نامه اجرایی انتخابات و امور مالی شورای اسلامی روستا در تأیید این مطلب بیان می دارد: « دهیار مؤظف است در پایان دوره ی فعالیت قانونی خود صورت كاملی از كلیه اموال ودارایی های شورا و دهیاری را تنظیم كند و در اولین روز شروع به كار رسمی دهیار جدید آن را به وی طبق صورتجلسه جدید تحویل دهد ونسخه هایی از آن را به شوراهای اسلامی روستا و بخش و بخشداری ذیربط ارسال كند

 

آیا اعضای شورا حق دخالت در امور جاری دهیاری وعزل ونصب كاركنان را دارند؟

در ماد ه ی 34 قانون اصلاح قانون شوراها مصوب 1382/7/6 چنین آمده است: « شوراهای موضوع این قانون ( قانون اصلاح قانون شوراها، كه شورای اسلامی روستا نیز ازآن جمله است.) یا هریك از اعضای آنها حق ندارند در نصب و عزل كاركنان دهیاری ها، شهرداری ها ویا شركت ها و مؤسسات وابسته به آنها دخالت كنند یا به آنها دستور بدهند؛ و واگذاری مسؤولیت اجرایی، عضویت هیأت مدیره و مدیریت عامل به اعضای شوراهای مذكور در دهیاری ها، شهرداری ها، شركت ها و سازمان های تابعه ممنوع است.» این حكم قانونگذار به خاطر عدم تداخل وظایف نظارتی و اجرایی بوده است. براساس قانون شورا مرجع ناظر محسوب می شود و فقط در چارچوب اختیاراتی كه قانون برای آن معین كرده است حق اظهارنظردارد مسؤولیت اداری و مالی و مدیریت كاركنان دهیاری با شخص دهیار است و اعضای شورا نمی توانند در عزل و نصب كاركنان دهیاری دخالت كنند.

 





نوع مطلب : دهیاری، شورای اسلامی، 
برچسب ها :
چهارشنبه 17 تیر 1394 :: نویسنده: محمدعلی نعمتی





تماس با ما

تماس با ما


سامانه ارسال پیامک
نام كاربرى

كلمه رمز

آمار سایت
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدید :
  • تعداد کل پست ها :
امکانات جانبی
! طالع بینی
 
 
صفحه نخست   |    تماس با مدیر   |    پست الکترونیک   |    RSS   |    ATOM